בחירות

"מתי אלמד לבחור נכון? להאמין, לראות שטוב; בלי להביט שוב לאחור; לבחור נכון"… היום שמעתי את השיר של אמיר דדון מתנגן וזה גרם לי לחשוב – אם אנחנו קרובים שוב לבחירות, מה זה אומר עלינו? איך נושא הבחירות משפיע עלינו? האם אפשר לבחור נכון?

בשנת 2019 התרחשו בישראל שתי מערכות בחירות, במרץ 2020 נערכו שוב בחירות, ועכשיו שוב חוזר המשפט "אין מנוס מבחירות", מציאות די לא הגיונית בחיינו. יש פילוג בעם ישראל. חצי מהעם חושב כך והחצי השני חושב אחרת לגמרי והמנהיג הנבחר לא מצליח לאחד בין החצאים. הפילוג מעמיק והשנאה גוברת. תמונה דומה מתרחשת גם בארה"ב, שם בדיוק הסתיימה מערכת בחירות מאוד מפלגת. שתי מנהיגים הדוגלים באג'נדות שונות נמצאים ביריבות אגואיסטית וגם שם, כמו בארץ, יש פילוג מאוד גדול.

אולי כל מדינה מפותחת תגיע בסופו של דבר למצב כזה מפולג. אולי הפילוג הזה הוא תוצאה של התפתחות חיובית דווקא. אולי ככל שהעם יותר מפותח הוא יותר ויותר אגואיסטי, כך שדואג לצרכי עצמו ופחות עבור מי שלא בדעותיו. 

בכל בחירות שהיו עד כה לא הגענו לרוגע, לשלמות או לחיבור.  תמיד הייתה קבוצה שלא מרוצה, שמרגישה דחויה, נבגדת ולכן אותה קבוצה לא שקטה עד שהמצב השתנה. הקבוצה הזו כבר לא קטנה, היא חצי מהעם, אז מה עושים? האם בחירות נוספות יעזרו? סביר להניח שלא כי המגמה של איחוד לא באמת מתקיימת, למרות שכרגע יש ממשלת אחדות, אבל אין כאן אחדות אמיתית.

אנחנו עדים לנגד עיננו לשינוי גדול מאוד בעולם, שינוי גלובלי, כתוצאה ממגפת הקורונה. עכשיו זה הזמן להשקיע בחינוך. לא חינוך להשכלה אלא חינוך לחיבור, לכבוד בין אדם לאדם. דווקא בגלל שהאדם שמולי שונה ממני אנחנו ביחד יכולים להרכיב משהו שלם, מקום לכולם ולכל אחד. השינוי נדרש, הוא צועק, שכחנו כבר מה חשוב באמת ומה לא, ורק בעיתות מצוקה אנחנו זוכרים להתאחד, לשכוח מהכל ולהתחבר למטרה אחת שהיא מעל כולנו.

נראה שהגיע הזמן לשינוי.