מהן קופות גמל?

קופת גמל היא מוצר חיסכון לגיל פרישה שניתן למשיכה גם קודם אך בתשלום מס מאוד גבוה. לכן מומלץ מאוד למשוך את הכספים רק בגיל הפנסיה. הכספים שנמצאים בקופת הגמל כפופים לביצועים של מי שסוחר במוצר – בית השקעות כזה או אחר וכן בדמי הניהול שהוא גובה. ניתן ורצוי אפילו להתמקח על גובה דמי הניהול ובמידת הצורך לעבור גוף מבלי לאבד את הותק והסכום. גם בגיל הפרישה עדיף לרוב למשוך את הכספים כקצבה ולא בפעם אחת.

בשנים האחרונות הוצג מכשיר פיננסי אחר אך עם שם דומה – קופת גמל להשקעה. מדובר גם כן במוצר חסכון אך הוא נזיל עם הטבות מיסוי מעניינות מאוד ולכן היזהרו מלהתבלבל בין השניים. עוד דבר שכדאי לדעת הוא שלמרות שחלק מקופות הגמל מנוהלות על ידי גופי ביטוח אין למוצר שום קשר לביטוח והוא מוצר חסכון בלבד אשר נפתח לרוב לעובד על ידי המעביד. עצמאים כמובן יכולים להחליט בעצמם היכן לפתוח את קופת הגמל.

אם אתם אלו שבוחרים היכן לפתוח את קופת הגמל אז מומלץ מאוד לבדוק את התשואות של בית ההשקעות או חברת הביטוח בשנים האחרונות וכן את המסלול שאתם רוצים לבחור בו – האם תרצו סיכון גבוה או לא? האם חשובה לכם התנודתיות או פחות? מה מגבלת המס שמאפשרת לכם לקבל הטבת מס? מומלץ לרוב להתייעץ עם איש מקצוע שיסייע לקבל את ההחלטה הנכונה בהתאם לצרכים ולנטיות שלכם.

היום מפקידים פחות לקופות גמל, משום שישנו מוצר משוכלל יותר שנקרא קרן פנסיה ומאפשר למעסיק להפריש לעובד כספים שהם גם  לחסכון וגם כוללים מרכיב ביטוחי שמבטח אובדן כושר עבודה וגם פטירה. ניתן להפריש לקופת גמל ולרכוש כיסויים ביטוחים בנפרד, אך מעטים אלו שבוחרים בדרך זו. מה גם שבשונה מלפני 2008 שיכולתם למשוך את כל קופת הגמל במכה, הרי שמ2008 ניתן למשוך את הכספים רק כקצבה חודשית לאחר הפרישה לפנסיה. למידע נוסף – http://www.gilboasoap.co.il/

בקיצור, כנראה שמדובר במוצר פנסיוני העומד על סף הכחדה ונותר בסביבה רק מטעמים היסטוריים וכיום ישנם מוצרים מתקדמים ונוחים יותר כגון קרן פנסיה או קופת גמל להשקעה.