ההתפתחות של משמעות החיים

משמעות אמיתית
משמעות אמיתית

משמעות החיים זו מילה גדולה. נשמעת קצת מנותקת, לא קשורה לחיים שלנו, אבל דווקא משמעות החיים היא בכלל לא כזאת. משמעות החיים היא דבר חשוב מאין כמוהו, היא זאת שמפעילה אותנו כל רגע ורגע והיא גם נמצאת בהתפתחות תמידית.
כשאנחנו מגיעים לגיל ההתבגרות פתאום הדבר הכי חשוב בחיים מתחיל להיות המעמד החברתי שלנו – האם אנחנו מקובלים מבחינה חברתית או לא. אפשר להגיד שהמעמד החברתי בכיתה הופך להיות משמעות החיים בשבילנו. כשאנחנו מתחילים לגדל משפחה, הילדים שלנו הופכים להיות הדבר הכי משמעותי בחיים, הם הופכים למשמעות החיים עבורנו וכך בכל שלב בחיים – יש לו משמעות שונה. זה מתפתח כל הזמן, משתנה בהתאם לצרכים שלנו, בהתאם להתפתחות שלנו ובהתאם לתנאי הסביבה. משמעות החיים מתפתחת גם בכלל האנושות לא רק אצל הפרט הבודד. ברוב שנות ההתפתחות של האנושות משמעות החיים הייתה לשרוד ולהעמיד את הדור הבא. רק למעט אנשים בעלי מזל הייתה אפשרות אחרת, להם הייתה משמעות אחרת בחיים, לפעמים באומנות, לפעמים בהנאות כמו אכילה ושינה מופרזים ולפעמים בצבירת כסף וכבוד.
ב-200 השנים האחרונות משמעות החיים שלנו התחילה להשתנות (לפחות בעולם המערבי). רוב האוכלוסיה התחילה לפתח משמעות חדשה לחיים, דברים שהיו נחלתם של מעטים, הפכו לנחלת הכלל, משמעות החיים התפתחה בקצב גבוה. לחלק מהאנשים זה היה רדיפה אחרי ידע, לחלק רדיפה אחר כסף וכבוד, אצל אחרים התפתחה משמעות החיים לצורה של עיסוק במוזיקה, כתיבת ספרים, ציור ופיסול, אצל אחרים הספורט הפך למשמעות החיים. ויש מי שעבורו משמעות החיים הינה להתעסק ביוגה, מדיטציה, או רוחניות. משמעות החיים התפתחה באלפי דרכים שונות אבל נראה שבתקופה האחרונה ההתפתחות הזו של משמעות החיים נמצאת בנסיגה. יותר ויותר אנשים לא מוצאים משמעות בחיים. חלקם כי אין להם יכולת להשיג את משמעות החיים שלהם וחלקם כי הם מגלים שאין טעם ברדיפה האין סופית אחרי משמעות חיים שמתחלפת באופן קבוע.
הגענו לקיר בהתפתחות של משמעות החיים, הגענו לסוג של משבר בהתפתחות הזו. מתוך המשבר מתחילה לבצבץ לה משמעות חיים חדשה. העולם כבר הפך למערכת אחת גלובלית, אמנם מחולקת למדינות אבל כולם חולקים את בעיות הכלכלה, את בעיות האקלים, בעיות ההגירה, הטרור העולמי, זיהום האוויר ולאחרונה אנחנו גם חולקים את משבר הבריאות העולמי שנגרם מנגיף הקורונה.
משמעות החיים מתפתחת כעת למשהו חדש, לאתגר להפוך את העולם למערכת אחת שעובדת בהרמוניה בין כל חלקיה, בלי פוליטיקה של אינטרסים, לטובת העולם כולו.