למה דווקא שתלים קצרים?

רבים מבין מטופלי השיניים מגיעים לא אחת לכדי מצב שבו הם צריכים לעקור שן חולה המייצרת לא מעט מכאובים ולהחליף אותה בשתל חדש אשר יוכל למלא את מקומה של השן המקורית. מצב שכזה מאפיין בלא מעט מהפעמים (בין 30 עד 40 אחוזים מהמטופלים) גם מחסור בעצם השן שנספגת עקב מגוון תופעות המלוות את השן החולה. אך ככל שהטכנולוגיה מתקדמת אנו יכולים לראות לא מעט פתרונות שונים ובעשור האחרון אחד מהם והמרכזי ברפואת השיניים, הוא לא אחר מאשר שתלים קצרים אשר הגיעו אלינו היישר מבוסטון שבארצות הברית. אז מדוע שתלים קצרים מבשרים על מהפך בעולם טיפולי השיניים ולמה דווקא לבחור בשתלים קצרים?

סוף להשתלת עצם והרמות סינוס

אחת התופעות הפופולריות ושכיחות בכל הקשור להחלפה של שן בשתל היא כמובן מחסור בעצם השן, מצב שכזה עלול להגרם מכמה גורמים שונים כמו מכה קריטית באזור השן, אשר עלולה לפגוע בשורשיה ולגרום לתגובה טראומטית שהינה אחראית לספיגת העצם. אל תופעה מצטרפים מקרים כמו הזנחה והתפשטות של עששת בשיניים או אפילו דלקות חריפות בחניכיים אשר עלולות לגרום גם כן לספיגה מהירה של עצם השן.
מקרים כאלו בעבר היו מותירים לרופא המטפל אופציה אחת והינה השתלת עצם, הליך שלעיתים מורכב גם מהרמת סינוס אך בעיקרו הליך חודרני וארוך שזמן ההחלמה שלו יכול להתארך עד לכדי שישה חודשים עד שנה. כיום שתלים קצרים אמורים לקצר את ההליך כאשר השתל מספק מקום בטוח ויציב במבנה השטוח והעגול, כך מצליח השתל הקצר לעזור לכתר או המבנה החדש להקלט בצורה אופטימלית.

ללא סימנים עם התאמה כללית

שתלים קצרים מגיעים בגדלים שבין 5 מ"מ לעד 10 מ"מ הם מאופיינים בצורה דקה יחסית דקה ובמדפים לכל אורכו של השתל, כאשר חלקו העליון הינו בעל שטח פנים רחב אשר מספק די מקום עבור השן החדשה וגורם לאחיזה יציבה של הכתר או השתל. יחד עם זאת השתלים הקצרים יכולים להתאים גם ללסת העליונה וגם לתחתונה, ובניגוד אל השתלים ה"רגילים" שבלא מעט מהפעמים מבליטים את הרווח שבין השתל לשן החדשה, שתל קצר משתלב בצורה מעולה בין השיניים ולא משאיר רווחים או סימנים. שתלים קצרים מוכיחים עצמם גם לאורך זמן ומחזיקים לאורך זמן. מחירם של השתלים הקצרים נע כיום בין 3700 ועד ל6000 שקלים, תלוי כמובן בארץ הייצור של השתל, הרופא המטפל וכו.